vrijdag 21 oktober 2011

Verantwoord afvallen... deel 1

Bijna iedereen wil wel graag een kilootje of wat kwijt...

In mijn praktijk begeleid ik veel mensen die blijvend willen afvallen. Inmiddels weten we allemaal dat het niet alleen een kwestie is van "ieder pondje gaat door het mondje", maar dat er ook lichamelijke oorzaken kunnen zijn die je in gewicht doen toenemen. Dat neemt niet weg dat we ook naar de voeding gaan kijken.

Oorzaken waardoor je niet kunt afvallen

  • Hyperinsulinemie: je houdt gewicht rond je middel vast en je hebt vaak honger direct na een koolhydraatrijke maaltijd.
  • Verminderde verzadiging: je bent de hele dag met eten bezig of je merkt kort na de maatijd dat je teveel gegeten hebt.
  • Verlaagde verbranding: je komt met slechts 1500 kcal per dag toch nog in gewicht aan.
  • Koolhydraatverslaving: je krijgt emotionele klachten al je minder koolhydraten eet of je snoept meer als je verdrieting of gespannen bent.
  • Trage schildklier: je hebt klachten zoals, vaak koud, vermoeidheid, droge huid, gescheurde nagels of obstipatie.
De bovenstaande lichamelijke oorzaken kunnen succesvol afslanken in de weg staan. Herken je je hierin?? Plaats dan een reactie of stuur een mail. Ik coach je graag naar een gezond gewicht.

In deel 2 vertel ik je hoe je in 24 dagen ca. 10% van je lichaamsgewicht kunt verliezen.

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk! Te vaak worden lichamelijke problemen over het hoofd gezien. Ik merk zelf heel veel van een trage schildklier

    gr

    charissa

    BeantwoordenVerwijderen