zondag 31 juli 2011

Te weinig tijd om gezond te eten?

Tijdens het geven van voedingsadviezen in mijn praktijk hoor ik vaak dat mensen te weinig tijd hebben om uitgebreid boodschappen te doen en verse producten te bereiden.

Als dit ook op jou van toepassing is dan heb ik een aantal leuke tips voor je!

  • wokken 
    Is een bereidingwijze waarbij veel vitamine en mineralen in de groenten behouden blijven. Een simpel wokgerecht heb ik binnen 30 minuten op tafel staan. Ik begin met wat kokosvet te laten smelten in een wok en bak hierin blokjes kip-, kalkoenfilet, zalm of iets anders. Als dit bruin gebakken is, voeg ik een flinke portie verse groente toe bijv. een verpakking wokgroente. Je kunt het gerecht kruiden met ketjap, sambal en oosterse kruiden. Heel smaakvol hierbij is zilvervlies- of basmatirijst.
  • stomenBij het stomen gebruik ik zelf een stoommandje (verkrijgbaar bij o.a. Blokker) in mijn normale ketels. Bodempje water eronder en deksel erop. Stoom de groente totdat ze beetgaar zijn. De aardappels en groenten behouden zo hun mooie kleur en je verlies het minimum aan vitamines en mineralen.
  • beetje van jezelf en een beetje van...Heb je geen tijd om boodschappen te doen of te koken, kijk dan eens op http://www.vershuys.com/
    Zij bieden superverse producten aan en brengen ze ook nog bij je thuis. Behalve groente, fruit en zuivel hebben ze ook verse kant-en-klaar maaltijden en salades.
Helaas las ik afgelopen week in de krant dat de site voorlopig gestopt is met haar activiteiten. Wie kan me helpen aan een goed alternatief?

Gezond en vers kan dus ook snel, makkelijk en niet duur!

Dus wat let je om vandaag te starten met gezond eten. Het is goed voor je gezondheid en ... goed voor de lijn.

Heb je zelf recepten of tips voor gezonde en snelle maaltijden, of leuke sites gezien waar je verantwoorde producten kunt aanschaffen, laat het me weten door een reactie te plaatsen of een mail te sturen naar info@happy2have.nl


Be happy, be healthy!

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tips! Nog een paar vragen: is basmatirijst net zo gezond als zilvervliesrijst? Gebruik jij speciaal kokosvet om te wokken? Of kun je elke soort kokosolie gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Petra,

    Zowel basmatirijst als zilvervliesrijst zijn langzame koolhydraten die je bloedsuikerspiegel niet omhoog jagen. Goed voor je gezondheid en goed voor de lijn. Wat het kokosvet betreft kun je het beste een biologische variant kiezen omdat de productieprocessen soms te veel wensen overlaten. Ik heb zelf goede ervaring met Royal Green en Aman Prana. Royal Green heeft ook heerlijk kokosvet met knoflook voor de liefhebber.
    Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
    Veel kookplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Anita, ik ga het kokosvet (met knoflook) eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen